OuddorpSchoonsteStranddonderdag 05 juli 2018 15:18

Ouddorp aan Zee Schoonste Strand van Nederland

Donderdag 5 juli werd Ouddorp aan zee uitgeroepen tot het Schoonste Strand van Nederland in 2018, sinds 1991 wordt daar de Blauwe Vlag gehesen. Behalve het Schoonste Strand, werd ook het Beste Paviljoen van Nederland verkozen. Thalassa in Zandvoort werd uitgeroepen tot de winnaar van 2018, bovendien is Thalassa sinds 2017 gecertificeerd met Green Key.

De uitreiking van de prijzen vond plaats bij ’t Badhuys in Vlieland, het Beste Paviljoen van 2017. Ouddorp aan zee werd verkozen tot het Schoonste Strand. De gemeente Goeree Overflakkee weet de strandgasten in samenwerking met de paviljoens en aannemer Jaro optimaal te verleiden tot schoon gedrag door nudging met afvalbakken en –zakjes en door direct zichtbaar op te ruimen als er toch afval is ontstaan. De schoonmakers en inspecteurs zien dat hierdoor de trend doorzet dat mensen steeds minder afval op het strand achterlaten.

Verantwoordelijk wethouder Arend Jan van der Vlugt: “Het is fantastisch dat we met elkaar zo’n schitterende prestatie neer hebben gezet. Ouddorp aan Zee heeft de schoonste stranden van Nederland waar het heerlijk recreëren en verblijven is. Onze buitendienstmedewerkers, strandpaviljoenhouders en aannemers hebben met elkaar dit voortreffelijke resultaat gehaald. Dit verdient een grote pluim en ik wil betrokkenen dan ook hartelijk danken voor hun inzet en bijdrage!”

De resultaten van de inspecties voor het Schoonste Strand zijn in te zien via de gegevens die uit de monitoringsapp van de inspecteurs binnenkwamen. Kijk op strandinspecties.nl voor de gegevens van alle stranden.

Beste Strandpaviljoen van Nederland

Thalassa was onder de paviljoens de grote winnaar van de dag. Behalve de prijs voor het beste paviljoen van Nederland en Zuid-Holland, won het paviljoen ook de prijs voor het Meest Duurzame Paviljoen van Nederland, waarin schoonheid ook een belangrijke rol speelt.

Overige categorieën

Behalve de prijs voor het Beste Strandpaviljoen en de prijs voor het Schoonste Strand werden ook prijzen uitgereikt in andere categorieën. De Beste Paviljoens per Provincie waren Beachclub Lekker (Zeeland), Thalassa, (Zuid-Holland), Bries (Noord-Holland) en Green Key gecertificeerde Sjoerd (Waddeneilanden). Het beste Zoetwaterpaviljoen van Nederland werd Sunrise in Best. Pier 7 in Vlissingen (Green Key) werd uitgeroepen tot de Beste Nieuwkomer van het jaar en Thalassa won de prijs voor het Meest Duurzame paviljoen. Klik hier voor het juryrapport.

Over de verkiezingen

Dit jaar werden de Schoonste Strandverkiezingen voor het eerst gecombineerd met de verkiezing van het Beste Strandpaviljoen. Een logische keus omdat schoon steeds meer integraal onderdeel uitmaakt van de kwaliteit van de stranden en de paviljoens. NederlandSchoon is blij dat er een breed draagvlak is voor de verkiezing van het Schoonste Strand, nadat ze deze 15 jaar heeft getrokken. Strand Nederland voert de werkzaamheden voor de verkiezingen uit en wordt daarbij gesteund door de Green Deal Schone stranden, Stichting NederlandSchoon, Koninklijke Horeca Nederland, Blauwe Vlag/Green Key en horecavakblad Entree.

Reacties op 'Green Key strandpaviljoen Thalassa beste Strandpaviljoen van Nederland en Blauwe Vlag strand Ouddorp aan Zee uitgeroepen tot Schoonste Strand van Nederland!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.